Novi pravilnik o ocjenjivanju
Ocjenjivanje je posao koji, čini se, ne vole ni učitelji ni učenici, posebice oni učenici koji ne vole učiti. Budući da je ocjenjivanje obvezno i propisano pravilnicima, nema nade da ćemo u bližoj budućnosti imati školu bez ocjenjivanja. Krajem rujna donesen je novi Pravilnik o načinu praćenja i ocjenjivanja učenika u osnovnoj i srednjoj školi. Iako se u nekim odrednicama podudara sa starim pravilnikom, donesenim 1995. godine, dosta je promjena i novosti u novome pravilniku.
Usmeno provjeravanje
Kao i u starome, novi pravilnik propisuje da se usmeno provjeravanje učenikova znanja može provoditi na svakome nastavnome satu bez najave, ali dodaje da ono ne smije trajati duže od 10 minuta po učeniku. Potvrđeno je da učenik u jednom danu smije biti provjeravan usmeno najviše iz dva predmeta, ali je dodano da, u slučaju da toga dana piše pismenu provjeru, smije biti usmeno provjeravan samo jednom.
Pisano provjeravanje
Novi pravilnik razgraničio je dvije vrste pisanih provjera: pisane provjere (dulje od 15 minuta) i kratke pisane provjere (do 15 minuta). Stari pravilnik propisivao je broj pisanih provjera znanja za predmete ovisno o broju sati godišnje, a po novome pravilniku nema točnoga broja, nego učitelji početkom svakoga polugodišta moraju izraditi okvirni vremenik pisanih provjera znanja u koji unose dan pisanja provjera.
Kratke pisane provjere najavljuju se i upisuju u vremenik pet nastavnih dana prije provedbe. I dalje se ocjene iz kratkih provjera pišu u rubriku bilježaka.
Novost je i to da prema novome pravilniku učenici smiju tjedno pisati četiri provjere znanja (prije su bile tri), a kao i do sada, u jednome danu smije se provoditi provjera samo iz jednog predmeta. Zaključna ocjena, kao i do sada, ne mora proizlaziti iz aritmetičke sredine uspisanih ocjena.
Prava i obveze roditelja
Novi pravilnik propisuje obveze i prava ne samo učenika i učitelja, nego i roditelja. Jasno je izrečeno da je roditelj dužan redovito dolaziti na roditeljske sastanke i pojedinačne informativne razgovore s razrednikom, koji pak mora imati sat predviđen za primanje roditelja. Roditelji imaju pravo od razrednika zatražiti pojedinačni informativni razgovor s predmetnim nastavnikom. Novost je da se u posljednjem tjednu prije završetka nastavne godine ne organiziraju roditeljski sastanci ni pojedinačni razgovori.
Ne znam koliko je istine u tvrdnji nekih učitelja da je svaka generacija sve lošija u učenju, ali znam da, ako želimo postići nešto u životu, moramo učiti, s pravilnikom ili bez njega.
Napisao: Kristijan Višak, 6. a