29. 8. 2011.


Najvažniji obrok u danu

Većina djece preskače doručak

Razmišljamo li o tome da bi ono što djeca danas jedu moglo pogodovati ili pak smetati njhovu razvoju i sreći u daljnjem životu? Tjelesni i mentalni razvoj učenika ovisi, između ostaloga,  o tome dobivaju li sve potrebne hranjive tvari kroz uravnoteženu i raznovrsnu prehranu, a ona uključuje i doručak kao prvi i najvažniji obrok u danu.

Kako bismo provjerili  doručkuju li učenici i učenice naše škole, učiteljice tjelesne i zdravstvene kulture te biologije osmislile su projekt “Doručak - najvažniji obrok u danu” u sklopu kojeg je provedena anonimna anketa

 

 

 

Što se događa kad se ujutro probudite, a niste jeli, recimo, dvanaest sati? Možemo li bez jela preživjeti do objeda? Što je još važnije, hoće li mozak djece biti u stanju djelotvorno funkcionirati?

Doručak je važan, osobito za djecu koja ujutro kreću u školu, jer je pretpostavka da  povoljno utječe na učenikove sposobnosti u učenju, koncentraciji, pamćenju, kretanju i svim ostalim životnim funkcijama.

Mozak troši šećer - glukozu. Riječ je o glavnom pogonskom gorivu svih tjelesnih stanica: nakon unosa hrane bogate ugljikohidratima (žitne pahuljice, kruh) tijelo stupa u akciju, razgrađuje ugljikohidrate na glukozu, glukoza pomalo prodire u krvotok i širi se tijelom, održava se na istoj razini, i danju i noću, te pridonosi boljem funkcioniranju organizma.

 

Istraživanje pokazalo da svega 40 posto djece doručuje

Kako bismo provjerili  doručkuju li učenici i učenice naše škole, učiteljice tjelesne i zdravstvene kulture te biologije osmislile su projekt “Doručak - najvažniji obrok u danu” u sklopu kojeg je provedena anonimna anketa. U razdoblju od 15. rujna do 15. prosinca 48 učenica i 46 učenika na anketnome listiću vodilo je evidenciju o namirnicama koje su konzumirali za doručak. Doručkom je smatran obrok konzumiran najkasnije do 9 sati.

Od 100 ponuđenih anketnih listića  vraćena su i ispunjena 94 anketna listića.

U cijelosti je ispunjeno 39 anketnih listića, što znači da je svakog jutra doručkovalo 8 učenika u petom razredu, 14 učenica u šestom razredu, 8 učenika u sedmom razredu i 8 učenica u osmom razredu.

Porazni i iznenađujući broj je 55 anketnih listića koji su ispunjeni djelomično i s odgovorom u napomeni - nisam doručkovala/o zbog: zaspala/o sam, morao sam pomagati roditeljima, zaboravila/o sam, nisam stigla/o.

 

 

 

 

Djeca nisu svjesna važnosti doručka

Osim da se utvrdi doručkuju li učenice i učenici svakodnevno, cilj ove ankete bio je i poticanje svijesti o važnosti doručka.

Tijekom cijelog života trebalo bi doručkovati 365 puta godišnje jer doručak osigurava energiju potrebnu za početak dana, poboljšava pamćenje, pridonosi boljem raspoloženju i većem samopoštovanju.

Doručak, također, potiče izdržljivost i snagu, što je u kombinaciji s redovitim vježbanjem preduvjet za zdravlje kroz cijeli život.

 

 

 Napisala: Darinka Šimunčić, uč. tjelesne i zdravstvene kulture